Яким буде 2015 рік для Житомирської області: фінанси, децентралізація влади та інше

22 Грудня 2014 11:46
inpress.ua

inpress.ua

Варто зазирнути в не таке вже й далеке майбутнє. У 2015 рік. Як ми будемо жити, з яким бюджетом, і якими повноваженнями місцевої влади – досі не зовсім зрозуміло.

Нам обіцяють децентралізацію, про неї говорять як про панацею вже більше ніж півроку, а як, і що буде відбуватися, як буде виживати нова влада в нових фінансових порядках, скоріш за все, чітко не знає ніхто.

Якось несподівано швидко стихли розмови про ліквідацію обласних держадміністрацій. У пам’яті залишилися тільки формулювання намірів: «Ліквідація державних адміністрацій і створення натомість державних представництв тільки з контрольно-наглядовими та координаційними, а не виконавчими функціями» … Скільки людей будуть «контролювати» і яким чином? Хто їх буде призначати і з чиєї подачі?

Бюджет країни влада обіцяє затвердити до 26 грудня. А поки місцеві бюджети перебувають у «підвішеному стані», оскільки ніяких «контрольних цифр» зверху не спущено. Хоча ще два-три місяці тому всі інтелектуальні фінансові сили країни повинні були вдень і вночі прораховувати «приховані резерви» на шляху виходу з кризи.

Ні, якщо звичайно покопатися в інтернеті, то відгомони напруженої роботи знайти можна, а от цілісної картини – як країна житиме в кризу – ні.

З того, що вже знаємо і вивчили напам’ять: «Запровадження трирівневої системи адміністративно територіального устрою України: область, район, громада з місцевого самоврядування». З приводу грошей – загальні фрази: «Розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування за принципом субсидіарності і наділення саме громад максимально широким колом повноважень – чітке забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування необхідними фінансовими ресурсами, у тому числі їх участь у загальнодержавних податках» …

Очевидно, що саме тому з’являються різні реалістичні жахи від «інформованої» частини допущених в фінансове закулісся: «пенсії уріжуть, вік для виходу на пенсію збільшать, зарплати всім бюджетникам заморозять на рівні голої ставки, податки підвищать по саме неможу» і все в такому ж дусі. А заперечити щось – нічим. Немає інформації. Тільки міркування профільних міністрів і теж в дусі припущень …

У середині листопада, будучи ще в ранзі віце-прем’єра Володимир Гройсман стверджував: “Сьогодні децентралізація влади, в тому числі на 2015 рік готова. Ми повинні прийняти не менше 7 законів. А сьогодні цей пакет розширений до 17 законів, у тому числі щодо децентралізації системи управління земельними ресурсами, у сфері містобудування, фінансів, регіональної політики, електронного управління. Це все системні зміни, які є в проекті коаліційної угоди і повинні бути технічним завданням для уряду “.

У морі фінансової аналітики щодо майбутнього бюджету дізнаємося: «Досить серйозно, на чверть, заплановано скоротити витрати на обласні державні адміністрації. Однак тривогу викликає навіть не це, а те, що на 91% зменшується базова дотація та на 94% – додаткові дотації з держбюджету місцевим бюджетам. В умовах, коли механізм реальної децентралізації не запущено це може означати, що дотаційні міста і райони можуть залишитися без допомоги Києва.

Тим часом, зміни до Бюджетного та Податкового кодексів, які можуть дати старт новим алгоритмам бюджетного будівництва на місцях, ще тільки збираються внести на розгляд парламенту – до 24 грудня. При цьому чиновники Кабміну заявляють, що нова схема перерозподілу бюджету дасть можливість місцевим органам самоврядування отримати до 39 млрд грн. Мова йде про закріплення за місцевими бюджетами стабільних дохідних джерел і витратних повноважень. Однак пропозиції, які вже були частково озвучені урядом, виглядають в ситуації економічного спаду закликом до потопаючих рятуватися власними силами. Свобода для регіонів отримувати запозичення від міжнародних фінансових організацій (один з «екзотичних» пунктів нововведень) навряд чи сьогодні може служити надихаючим фактором ».

На сайті Житомирської держадміністрації (в новинах департаменту фінансів) повідомляють про те, що Житомирщина вперше стала лідером з наповнення місцевих бюджетів за підсумками 11 місяців. Стандартна інформація: 107,5% від запланованого на 11 місяців. «Цей показник став найкращим в державі серед всіх адміністративно-територіальних одиниць. Також першу рейтингову позицію в Україні наша область посіла і за рівнем приросту надходжень щодо 2013 року – 110,8% ».

Напевно, це хороший показник. Знати б ще за рахунок яких прихованих резервів ми опинилися в лідерах … У часи «злочинної влади» влада теж любила хвалитися темпами зростання …

Одне залишається як і раніше незрозумілим: чи вистачить області зароблених грошей, якщо доведеться жити на «власних хлібах»? А якщо не вистачить, то скільки і де можна буде «взяти в борг»? І під які відсотки? І чи будуть взагалі давати?

Від стану місцевих бюджетів залежить й доля прийдешніх місцевих виборів, які плануються чи то на жовтень, чи то на весну майбутнього року. Вже зараз можна з великою часткою ймовірності прогнозувати на них перемогу партії «популістів», тобто тих кандидатів, які будуть впевненіше і переконливіше інших доводити необхідність турботи про «простих громадян», наплювавши на всі закони економіки. Це станеться з мовчазної згоди нинішніх «керманичів» області на різних посадах і з різними статусами державних службовців …

PS Ви теж уже забули про плани створення в Україні «електронного уряду»? А ось приклад Естонії.

Естонський парламент два місяці тому схвалив законопроект, що дозволяє будь-якому іноземцю отримати електронне громадянство країни. Закон набуває чинності вже в грудні цього року.

Електронне громадянство відкриє іноземцям доступ до найрізноманітніших цифрових послуг: скажімо, вони зможуть реєструвати компанії в Естонії та відкривати рахунки в місцевих банках, не відходячи від комп’ютера. Втім, електронне посвідчення особи не дозволить подорожувати по інших країнах або відвідувати саму Естонію. Принаймні, в найближчому майбутньому.

Навіщо це потрібно Естонії?

Естонія таким чином хоче привернути бізнесменів і іноземний капітал. Громадяни країни можуть реєструвати компанію на державному онлайн-сервісі менше ніж за 20 хвилин, платити по Мережі податки і підписувати документи за допомогою електронного підпису з будь-якої точки Землі. В уряді Естонії вважають, що подібні послуги зацікавлять підприємців з інших країн.