Децентралізація в Житомирі та області: щоб так, та ні

2 Березня 2015 11:30
kiverrada.gov.ua

kiverrada.gov.ua

Якщо намагатися примітивно пояснити необхідність існування численних інститутів держави в кожному місті, то кращого призначення чиновника, ніж строчити звіти вищестоящим начальникам, проводити нескінченні наради (з резолюцією взяти до відома) і маніпулювати даними статистики, придумати складно. З часів есесесера контролювати чиновника міг тільки ще більш сановний начальник. На жаль, ця система дісталася і нам. Трохи «демократизированная», але, по суті, не втратила свого призначення: керувати зверху всім, що потрапляє в поле зору. Вплив і контроль суспільства на місцеву владу (і йдеться не лише про чиновників мерії, а й про митницю, прокуратурі, всіляких дозвільних інститутах та інспекціях) залишається практично мінімальною, незважаючи на декларований і прийнятий на законодавчому рівні доступ до інформації.

Очевидно, тому повноваження нашої власди ще 23 роки тому були просто змальовані з радянської вертикалі, облагороджені і трохи демократизовані, вони чекають реформ і донині.

Без цього зараз просто неможливо вирішувати завдання зовсім іншого рівня – позбавлятися від непотрібних функцій, паперової тяганини і працювати тільки на розвиток населеного пункту, шукати для нього інвестиції (читай – заробіток), не ставлячи в стовідсоткову залежність від державних дотацій (субвенцій з держбюджету).

У цьому місці можна було б міркувати про ймовірні терміни проведення реформ, якби нашу країну не терзав на сході злісний сусід, мета якого знести з карти і викреслити з історії державу Україна. Я не розумію причину бездіяльності.

Що таке децентралізація, розібратися складно і через рік після того, як про неї заявили як про панацею. До речі, згідно з дослідженням, яке проводилося на початку грудня, всього 4% українців правильно розуміли, що таке насправді децентралізація влади.

Спікер Верховної Ради та ідеолог децентралізації Володимир Гройсман не раз говорив, що прикладом адміністративних реформ стане Польща.

Якщо коротко розповідати про реформи в Польщі, то слід сказати, що адмінреформа пройшла у Польщі в 1998 році, в країні встановилася трирівнева структура влади, зменшилися повноваження воєвод, посилилася роль місцевого самоврядування.

З 49 воєводств (областей) залишилося 16, економію можете уявити самі …

Центри воєводств втратили статус, перетворившись на міста районного підпорядкування. Воєводське самоврядування визначає політику регіону: розвиток економіки, регіональні ринки збуту, освітню політику (до рівня університету), створення умов для інвесторів і т.д.

У кожному воєводстві на 4 роки обирається сеймик (облрада) – від 25 до 50 депутатів (!), Він обирає правління з 5 чоловік. На чолі сеймику – голова, на чолі правління – маршалок, обох обирає сеймик.

У Польщі фінансові можливості кожної територіально-адміністративної одиниці досить великі: при держбюджеті 300 мільярдів злотих бюджет органів місцевого самоврядування становив 180 мільярдів, з них 140 мільярдів – гміни, 24 млрд – повіти і 16 млрд – воєводства.

Навіть далекі від політики люди після численних сюжетів по телевізору запам’ятали, що децентралізація мала розпочатися з січня цього року. Це, до речі, записано і в коаліційній угоді.

Вже березень на дворі, я, наприклад, так і не знаю, що і як зміниться в структурі управління Житомиром і Житомирською областю. Скільки депутатів буде в міськраді, в облраді, і яка буде структура мерії: скільки управлінь, департаментів і чим конкретно вони будуть займатися?

Колишній віце-прем’єр, а нині спікер Гройсман любить публікувати в соцмережах в якості ілюстрацій до майбутніх кардинальних змін інфографіку з цього спеціалізованого сайту. Загальні положення. Відповідей – ні. На сайті Житомирської мерії відповідей на ці питання теж немає. Немає і проекту реформ конкретно ні для обласного центру, ні для області. Напевно, його не існує в природі?

Для того, щоб перебудувати всю адміністративно-господарське життя в Житомирі знадобиться не один день, не один місяць. Наша повільність тільки посилює проблеми, вирішення яких було пов’язане з реформою. Якщо нам обіцяли влади, що більша частина роботи по введенню децентралізації в Україні має бути виконана до другої половини 2015 року, то часу залишилося зовсім небагато. До речі, президент Порошенко в лютому висловив сподівання, що реформа завершиться до проведення місцевих виборів, і представники місцевої влади будуть обрані вже з новими повноваженнями. Вам теж здається, що ми хронічно відстаємо?