Темні та білі плями «безкоштовного» харчування по-житомирськи

18 Березня 2015 11:32
zt.20minut.ua

zt.20minut.ua

Після ініціативи з підвищення вартості харчування у дитсадочках та загальноосвітніх школах, що мало на меті збільшити якість, тобто закріплену законодавством натуральну норму раціону дітей до 95-100%, очільники міста озвучили підвищення обов’язкової частини плати у дитсадках до 60 % та відсутність у проекті бюджету Житомира коштів на забезпечення для учнів 1-4 класів безкоштовних сніданків.
Де в обіцянках правда, ми спробуємо розібратися у власному дослідженні. Розпочати необхідно з передноворічного подарунку від виконавчого комітету Житомирської міської ради, який своїм рішенням № 632 підняв плату за харчування дітей до 11,90 гривень в ясельних та 18,10 гривень в садочкових групах, залишивши зобов’язання оплачувати 50 % з коштів міського бюджету. Збільшення на 28 % витрат виправдовували турботою за дітей, визнаючи при цьому що норми, передбачені для забезпеченням харчування дітей фактично виконувалися на 75 %. “Повноцінного харчування в садочках не було, оскільки необхідних коштів у повній мірі не закладалися”, – набралися мужності в кінці року визнати у мерії міста.
Оскільки даний аспект, як і таблиця відповідності продуктів харчування, постійно замовчується, редакція провела власне дослідження і порівняла скільки було придбано фактично у 2014 році з планом закупівель у цьому році.
Виявилося багато цікавого, по-перше щодо харчування дітей Уряд України у серпні вніс зміни у діючі норми заміни продуктів за енергоцінністю, згідно з якими були урівнявніні яловичина з тушками курячими та свининою.
* Постанова КМУ від 6 серпня 2014 р. № 353
Тепер кожен може підрахувати які можливості були для маніпуляцій при складанні меню лише по яловичині якщо, до прикладу, раніше 1000 грам її замінювали 540 грамами свинини або 770 грамами курятини. З 1 січня 2015 року згідно наведеної таблиці кілограм яловичині відповідатиме кілограму нежирної свинини або курятини. Проте залишилися без змін взаємозамінність свіжих яблук на усі фрукти та ягоди, включаючи персики, сливи, черешні, вишні, абрикоси, банани, які у значних кількостях закуповувалися але дуже рідко попадали дітлахам на стіл. Нагадаємо, що у 2014 році управління освіти повинно було заплатити преславутому ПАТ “Продцентр” майже півтори мільйона гривень за постачання, в кілограмах: 69320 апельсинів, 23107 мандаринів та 11553 лимонів. Кількість придбаних у Житомирської заготівельної бази яблук тотожна кількості апельсинів, себто ваша дитина отримуючи яблука в дитсадку повинна була отримати аналогічну кількість апельсинів ще й вполовину менше мандаринів, не кажучи про лимони, 11,5 тонн яких повинні були зміцнити імунну систему дітей та захистити від сезонних та типових для дитсадків грипу та ГРВІ.
Тепер знаючи, що містять в собі норми харчування та порівнюючи закупівлю минулого року з закладеними планами у досягненні обіцяних 95-100 % від натуральних норм, складемо порівняння наскільки збільшені закупівлі необхідних продуктів у 2015 році, перш за все, у кількісному виразі.
Інформація отримана з “Вісника державних закупівель”
Пшоно, манна крупа та яблука, за планами освітян, повинні стати панацією для покращення харчування, при цьому з’єкономивши кошти на купівлі цитрусових. Але якщо врахувати, що усі заплановані торги проводитимуться повторно, фактична кількість може змінитися. Тож будемо оперувати цифрами по завершеним торгам, де збільшення закупівлі у натуральному виразі склало близько +4,4 %, твердого сиру закуповуватимуть лише на 2,4 % більше, а от курячого м’яса, яєць та риби купуватимуть навіть менше ніж у минулому році: курятини – на 1,4 %, а риби та яєць – на 5% та 5,4% менше відповідно. І знову запитання яким чином з таким незначним зростанням, а подекуди зменшенням, закупівлі продуктів міське управління освіти планує забезпечити обіцяну 100 % чи хоча б 95 % натуральну норму харчування у дитячих садках не знаходить логічної відповіді…
Можливо причиною мала б стати інфляція та загальний рівень зростання цін, але проектом бюджету Житомира вирішено різницю у вартості компенсувати за рахунок батьківської плати, яку з 1 січня дозволили встановити не менше 60 %: «Підвищення плати за харчування компенсує прогнозований ріст вартості продуктів харчування протягом 2015 року». З іншого боку, оскільки планування витрат було здійснено ще в минулому році, коли ці зміни ніхто не передбачав, міським бюджетом буде витрачатися не половина коштів а лише 40 % від витрат на харчування в дитячих садках. На практиці ¼ даних витрат або 10 % складає майже 4,8 мільйонів гривень, які додатково будуть утримані з батьків за харчування в цьому році (повна сума бюджетних витрат становить 19 мільйонів 97 тисяч гривен).
Постачальники старі — ціни нові
Тепер час оголосити перелік охочих отримати свою частку у 48 мільйонному “пирозі” тендерних закупівель, які в управлінні освіти Житомирської міської ради розпочалися ще з листопада минулого року, проте з 23 угод на постачання харчування на першому етапі було укладеноно лише декілька. Постачальником курей в тушках та олії рафінованованої визнано ТОВ “Юлтис” з вартістю 29,44 грн./кілограм та 19,47 грн/літр відповідно. Угода на закупівлю курячих яєць (з розрахунку 13,27 гривень за десяток) була заключена із згадуваним ПАТ “Продцентр”. Враховуючи, що у ТОВ “Юлтис” є дочірнє підприємиство “Житомирський птахокомбінат” більш логічним була нижча пропозиція ціни від них. Згодом з’являються результати нового тендеру на постачання масла вершкового 72,5 % без рослинних домішок, в якому згідно офіційної інформації “Вісника державних закупівель” виграє ТОВ “Юлтис” з ціною 48 грн 90 копійок за кілограм. Учасники ТОВ „Переяслав – Молпродукт” та ФОП Колесник І.В. були виключені з даних торгів: перший – через відсутність довідок про судимість та корупційні правопорушення керівника, друга — за не представлення довідок про наявність транспортних засобів, трудових угод та матеріально-технічного забезпечення. У цьому році ПАТ“Продцентр” забезпечуватиме мінтаєм в тушах по 34,77 грн/кілограм, що дає можливість розраховувати йому на отримання загалом майже 5 мільйонів бюджетних коштів. ТОВ“Акріс-Логістик”, власником якого є керівництво ПАТ”Рудь”, постачатиме молоко, сметану та творог на загальну суму 7 мільйонів 671 тисячу гривень.
Хлібо-булочні вироби знову будуть привозними і постачатиме їх буде ТОВ“Бердичівський хлібзавод”, в якого житній хліб планується закуповувати по 5,10 гривні, хліб вищого гатунку по 5,82 гривні та пшеничний батон обійдеться 7,92 гривен за кілограм, що на порядок вище за вартість подібної пропозиції для обласного протитуберкульозного диспансеру, де мінімальна ціна склала 4,45 гривні за кілограм житнього хлібу та 5 гривень за кілограм хлібу вищого сорту. Наскільки успішними по цінам закупівлі управлінням освіти можете переглянути у таблиці, яка складена з офіційному доступі на порталі державних закупівель.
Інформація отримана з “Вісника державних закупівель”
На закупівлю м’яса, ковбаси та сосисок від ФОП Якімець Віктора буде витрачено найбільше коштів. У порівнянні з минулорічними тендером для Житомирського онкодиспансера вартість сосисок піднялася практично в два рази з 31,44 до 62,46 гривень. У спілкуванні з приватним підприємцем нам не надали коментар щодо причин великого зростання ціни.
Школа, школа — всі при роботі
По шкільному харчуванню традиційно проводиться тендер з забезпечення харчування у 31 школах, колегіумах та ліцеях міста. Невизначеність щодо закладення у бюджеті необхідних коштів була остаточно розв’язана після проведених комісій та затверджена 29 січня 2015 р. сесією міської ради. Передчуваючи наближення осінніх виборів депутатам нічого іншого не залишалося після неочікуваного збільшення фінансування на забезпечення власної діяльності у 2,5 рази, підтримати безкоштовні сніданки у школах. З 22 січня на наступний день перенесло управління освіти проведення закупівлі “послуг їдалень” з поділом на лоти по кожній школі у загежності від чисельності учнів та пільгових категорій на загальну суму 15 477 871,2 гривні. Аналогічним як із дитячими садками рішенням виконкому вартість сніданків збільшено до 8,90 гривень, а обідів до 10,30 гривень на одного школяра, що включає максимальну 30 % націнку від надавачів послуг. Ними виявилися приватні підприємці, більшість з яких напротязі останніх 15 років, забезпечує харчування у школах. Управління освіти було поставлено у патову ситуацію: попередній тендер був відмінений, учасники торгів фактично не змінилися і якщо б зірвалися дані торги з цього понеділка діти, незважаючи на позитивне рішення ради, залишалися без харчування. Тому захід, який мав стати тендером, більш нагадував заздалегідь відрежисований спекталь, з констатацією умовних пропозицій, які на соту відсотка відрізнялися між собою. Все це є підтвердженням самоусунення як управління освіти, так приватних підприємців, до діалогу безпосередньо з батьками дітей, для яких буде забезпечуватися харчування у частині складення повноцінного меню та умов у столових. Подекуди, халатність тендерного комітету виклакає подив, коли в обгрунтуванні закупівлі електроенергії на потреби освіти міста у 2015 році, датованого 15 груднем минулого року, бачиш учасником на початку “Житомиробленерго”, а згодом суб’єктом природних монополій по постачанню електроенергії є КП“Житомирводоканал”!!! Посадовці півтори місяці ігнорують та не помічають як водопровідне господарство може постачати електроенергію, при цьому спокійно розміщують відповідний ганебний протокол ще на офіційний сайт “Вісника державних закупівель”, розписуючись тим самим у власній некомпетентності, яка може привести до скасування тендеру, що означатиме припинення електропостачання.
Змінити все або нічого
Шановні читачі, розуміючи на що, а головне у який спосіб витрачається батьківська плата спільно з обіцяними бюджетними асигнуваннями, робіть власні висновки настільки закритою є царина освітянських закупівель Житомира, та чому небажання Управління змінювати підходи та звітувати як на власному рівні так і на рівні навчальних закладів за кожну витрачену гривню коштів призводить до продовження заміни яловичини на курятину, апельсинів і мандаринів на яблука, безалаберності при складанні документів, марнотрацтва при закупівлях продуктів, у тому числі допущення до торгів постачальників з сумнівною репутацією.
Управління освіти досі несе у цьому процесі домінуючу роль, явно професійно не виконуючи покладені на них обов’язки та не усвідомлюючи, що кошти якими вони звикли розпоряджатися, належать в першу чергу батькам та платникам податків, перед якими вони зобов’язані нести повну відповідальність.

Джерело: 20 хвилин