Пам’ятати про воду, бути готовим до несподіванок, не заколисувати глядача й не забувати: аудиторія – не ворог. Це поради для тих, хто нервується перед публічними виступами.
За тиждень до своєї промови кожен спікер TED проводить репетицію у залі. Він призвичаюється до простору, а також отримує настанови тренерів із публічних виступів.
Одну з них, Джину Барнетт, сайт TED попросив поділитися секретами вдалої промови і з читачами. Нижче наведені 11 ноу-хау від неї:
1. Почніть пити воду вже за 15 хвилин до початку свого виступу, якщо в вас зазвичай пересихає горло. Інакше мікрофон передасть аудиторії в’язкі, плямкаючі звуки, що видаватиме ваш рот.
“Коли закриваєте рота, хай язик не торкається піднебіння. Уявіть, ніби на язиці в вас половинка сливи, яка не дає утворюватися вакууму”, – радить Барнетт, пояснюючи, як уникнути клацання язиком.
2. Підбадьорюйте себе, а не залякуйте. Зі слів тренерки, негативними думками на кшталт “А раптом це буде провал?” можна справді запрограмувати себе на невдачу. Міркуйте як спортсмен перед відповідальним змаганням. “Це буде круто!” “Не можу дочекатися, щоби поділитися своєю ідеєю!”
“Навіть повторення подумки слово “Так” дає відчуття, ніби ця думка входить у ваше тіло та посилює впевненість у собі”, – говорить Барнетт.
3. Якщо нервуєтеся, спрямовуйте цю енергію в корисне русло. Не намагайтеся її стримати. Натомість перелийте її в вашу промову. Поки чекаєте на свій вихід, поробіть статичні вправи, потрусіть руками.
Джина пригадує одного спікера, котрий перед своїм виходом до публіки усамітнився в кутку, надягнув навушники та гайнув до танцю. На сцену він вийшов, почуваючись рок-зіркою.
4. Коли відчуваєте, як вирує адреналін, зосередьтеся на диханні.
“Ди-и-ихайте. Ми часто не усвідомлюємо, яким поверхневим стає наше дихання, коли ми нервуємося чи відчуваємо стрес”, – наголошує Барнетт.
“Зробіть три-чотири усвідомлені, рівномірні, спокійні вдихи та видихи. Розслабте живіт, і хай повітря на вдиху опуститься до живота. Це може допомогти сконцентрувати вашу енергію та зосередитися”, – говорить тренерка.
5. Не забувайте про повторювані рухи. Коли люди стоять на сцені, вони часто, не усвідомлюючи цього, переносять вагу з однієї ноги на другу тощо. Зі слів Барнетт, це погано, бо повторювані рухи відволікають та навіть заколисують глядачів. Щоби уникнути цього, потренуйтеся виступити перед людьми, які чесно вкажуть вам на такі рухи. Потренуйтеся перед дзеркалом.
“Ви можете ходити, але не крокувати. Можете зробити крок вперед чи назад, але не танцювати рок”, – каже Барнетт.
Це так само відволікає й заколисує глядача. Рух має додавати виразності промові, бути доцільним. Наприклад, коли ви робите крок уперед у ту мить, коли цього вимагає зміст промови. Барнетт пропонує тренуватися, стоячи на розстелених газетах. Їхній шурхіт не дасть забутися, і ви навчитеся рухатися “з метою”.
7. Додайте словам ваги за допомогою інтонації. Не повідомляйте прекрасну новину монотонним голосом, а серйозну – з надмірним захватом, бо такі розходження відволікатимуть публіку. Барнетт радить розставити відповідні позначки по тексту промови.
8. Дайте глядачам адаптуватися до вашої вимови. TED має величезну аудиторію, і його спікери розмовляють із різними акцентами. Щоби їх краще розуміли в усіх куточках світу, Барнетт радить вимовляти перші речення повільно та підкреслено виразно, щоби люди призвичаїлися до вимови.
9. Зосередьтеся не на собі, на чомусь іншому. Улюблена вправа Барнетт для тих, хто ось-ось має вийти на сцену: розфокусування.
“Оберіть щось – наприклад, зелений колір – та роззирайтеся довкола, щоби побачити, де він є в кімнаті. Чи оберіть інший об’єкт для спостереження. Роздивляйтеся, яке на людях взуття, або хто з них має годинника. Чи намагайтеся звернути увагу на те, як світло відбивається від різних поверхонь”, – радить Джина.
Тренерка запевняє, що це допоможе розслабитися.
10. Пам’ятайте, що ви подобаєтеся аудиторії. Не лише аудиторія TED, а й будь-які люди, що зібралися вас послухати – на вашому боці. Їм цікаво почути вашу думку, хай вони навіть з нею не згодні.
11. Байдуже, як добре ви підготувалися – будьте готові до несподіванок. Ви можете забути слово, хтось за лаштунками може дуже голосно щось впустити, можуть виникнути технічні проблеми. Заждіть мить, глибоко вдихніть і продовжуйте.