За останні два роки ми могли спостерігати чи не найбільше піднесення локальних українських брендів, які почали з’являтись, як гриби після дощу. Футболки, світшоти, сумки, гаманці та багато іншого почали виробляти маленькі, проте дуже самовіддані команди молодих підприємців. Дізнатися про те, чи важко зараз відкривати власну справу, та що чекає на підприємця-початківця, ми вирішили у команди Like by Look, одного з перших магазинів, де продаються виключно українські бренди одягу.
На початку всі стикаються з такими проблемами, як перші клієнти і гроші на реалізацію. Як ви це вирішували?
Великого капіталу для старту власного проекту у нас не було, тому ідея працювала сама на себе. Зараз є багато людей, які чогось чекають. Зі здобутим багажем знань вони не можуть піти за спеціальністю чи щось ще робити. Головне зібрати команду, яка повірить у тебе і буде працювати. Ми знайшли людей, які готові були вкласти більше, ніж кошти – свої знання,вміння і вільний час. Саме завдяки тому, що ми робили все самостійно, нам не довелось витрачати кошти на залучення сторонніх розробників.
Якщо є бюджет, то все просто – ти найняв людей і вони працюють, а якщо ти молодий і нема капіталовкладень, то шукай людей, які готові допомагати і працювати з тобою.
Чи обов’язково має бути ряд невдач перед створенням чогось вартісного?
Невдачі – це дуже суб’єктивно. Невдачі є у тих людей, які до кінця не зрозуміли, що власна справа це робота, робота і ще раз робота. Якщо ти це зрозумієш, то так звані невдачі сприймаються як негативний, та все ж результат діяльності, який додається до досвіду.
Тобто, будь-який проект має право на існування?
Так, я вважаю, у чому б не полягав проект, його можна вивести до ладу. Звісно завжди буде спокуса все кинути, піти випити пива чи просто лягти спати. Є такий малюнок, де чувак прокопавши довгий тунель і будучи майже за крок до діамантів, залишає те діло. Тобто бажання облишити все буде виникати не раз. Головне вірити, що діаманти там справді є, бо вони є.
Нова колекція від українського бренду Tsukor
Як ви вважаєте, чи сильно впливає на це дитинство, освіта, період до середньої школи?
Безумовно впливає. Велику роль відіграє виховання і ставлення батьків до твоїх фінансів. Якщо тобі давати все, то ніколи не виробиться потреби чогось досягати самостійно, бо ти знатимеш, що ти і так все отримаєш за інерцією від батьків.
Наявність якогось вчителя, чи старшого друга, який має бізнес і може підказати. Щось таке було чи можна без цього обійтись?
Ті, хто може дати такі поради, тобто старше покоління, – вони прожили зовсім інше життя, ніж проходимо ми. Вони можуть підказати основи, фундамент, але зараз ми живемо за зовсім іншими правилами, тому слухати їх навряд чи варто. Зараз потрібно чіплятися за ровесників, за нове покоління, хто лише починає досягати успіху. Цей шлях абсолютно новий. Ми живемо вже по-іншому, і принципи 90-х пора забути.
Якщо б не одяг, то чим би ви займалися?
Напевно, будь-чим. Просто в мене завжди був потяг до одягу. І я просто не міг лишитися осторонь такого стрімкого розвитку легкої промисловості. Тому, хоч це й забирає багато часу, фактично це є хобі.
Чи допомогла вам університетська освіта для початку власної справи?
Університет допоміг викручуватись і дав школу життя. Тому не нехтуйте ним. Університет – це можливість пристосовуватись і знаходити нові знайомства. Студентське життя, нестача грошей і голод надихають працювати у поті чола.
Які книги ви б порадили молодим підприємцям в Україні?
Іцхак Пентасевич “10 заповідей успіху” та “7 звичок високоефективних людей”. Тим не менш, книжки пишуть багато мудрого, але реальний досвід отримаєш лише у справжньому житті.
Які у вас плани на найближчий час?
Удосконалювати сервіс інтернет-магазину, щоб оптимізувати його для іноземців та української діаспори. І також плануємо відкрити ще один фізичний магазин у Києві вже на початку осені.
Ну і наостанок: коли починається реальний заробіток?
Це останнє про що треба думати – про гроші, які покладеш у свою кишеню. Зараз пріоритетом є закупка нового товару, обладнання магазину, офісу, маркетинг та інші креативні штуки. Але нам це подобається, і це, напевно, найголовніше.